FanTAStic Tasmania - Reisverslag uit Hobart, Australië van Sanne Bonekamp - WaarBenJij.nu FanTAStic Tasmania - Reisverslag uit Hobart, Australië van Sanne Bonekamp - WaarBenJij.nu

FanTAStic Tasmania

Door: Me

Blijf op de hoogte en volg Sanne

01 Januari 2019 | Australië, Hobart

Hallo hallo allemaal,

Weer een (verlaat) avontuurverhaal uit Australië :)

Direct op nieuwjaarsdag vlogen Marjolein en ik naar Tasmanië voor ons tiendaagse avontuur. Wauw, wat een gaaf eiland! Van wat ik heb horen vertellen is het Australië in het klein; in het stranden met azuurblauwe zee in het oosten, woeste wildernis in het westen.

We begonnen onze trip met een paar dagen in Hobart, de hoofdstad van Tasmanië, waar je niet kunt zijn geweest zonder naar het MONA te zijn geweest. Een van de beste musea ter wereld in een geweldig gebouw, met excentrieke, bijzondere en obscure (kan er geen beter woord voor vinden) kunst. Ook hebben we daar een free walking tour gedaan om wat historische informatie op te doen. Tasmanië is vernoemd naar een Nederlandse ontdekkingsreiziger, Abel Tasman. Maar niet door hemzelf, maar door de Engelsen om Nederland te vriend te houden. Voordat het eiland Tasmanië heette heeft Abel Tasman het eiland Van Diemensland genoemd, naar zijn baas meneer van Diemen.

De tweede dag hebben we een auto gehuurd en zijn we naar het Tasman Peninsula gereden om Port Arthur te bezoeken. Port Arthur is een van de eerste, grootste en best bewaarden plekken waar je de geschiedenis van convicts in Australië kunt beleven. Mensen werden voor hele kleine vergrijpen vanuit Engeland naar Sydney gestuurd om daar jaren fysieke arbeid te doen. Ging je nog een keer in de fout? Huppakee, nog verder de rimboe in, naar Port Arthur.

Na 3 dagen begon onze 5 daagse bustour over het eiland. We startten in het oosten, met zijn mooie stranden en zee. Bay of Fires was onze eerste stop. In een of ander belangrijk magazine benoemd tot tweede mooiste strand van de wereld. We konden echter alleen de potentie aanschouwen want het weer was erg bewolkt en hadden dus niet het optimale plaatje. Maar, erg mooi om te zien! Die avond kwamen we aan in Bicheno, waar de zon ging schijnen en we toch een beetje feeling kregen hoe witte stranden met blauwe zee eruit zouden kunnen zien. Ook hebben we die avond nog pinguïns in het wild kunnen spotten! De dag erna gingen we een berg beklimmen op Wineglass bay te kunnen bewonderen. Marjolein en ik zijn in het kader van gezond bewegen ‘even’ naar beneden gelopen en weer terug.

Na een switch van touroperator en groep (beide een dikke vette verbetering) gingen we op naar de westkust, mijn lievelingsplek op het eiland! We hebben wel 10 verschillende landschappen gezien op het eiland. De landschappen in het westen was met name bergachtig met veel meertjes en af en toe een klein dorpje waar de tijd stil heeft gestaan. Het leek wel of we in een western movie filmset liepen!
We hebben een flink aantal hikes gedaan naar watervallen, mooie meren en bergtoppen. Onze favoriet was het beklimmen van Cradle mountain, de bekendste piek van west-Tasmanië. Wat was het er mooi, en super stil. Een of twee vogels die je hoorde maar verder niks. Echt een bijzondere ervaring.

Mocht je in Australië zijn en Tasmanië staat nog niet op je lijst; zeker toevoegen! Wat een vette reis!

• 24 Januari 2019 - 12:32

Miek En René:

Tjonge jonge......wat een geweldige reis .....en zomaar tussendoor !!

Als je het Spatial planning beu bent kun je altijd nog geschiedenis gaan doen.....je kunt heerlijk vertellen !

Hier zijn de dagen weer normaal en kijken we uit naar het voorjaar....lekker buiten, lekker zonnetje, lekker lang licht..... !

Nou meidje, we lezen je verslagen met plezier en genieten met je mee......! Tot het volgende verhaal.

Dikke knuffel, René en Miek.

• 28 Januari 2019 - 05:49

Björn: